direktreklam

Det finns bra direktreklam och så finns det dålig. Dålig direktreklam gör marknaden allergisk mot hela konceptet och urholkar varumärket för det olyckliga företag som köpt tjänsten. Som regel åker den direkt i papperskorgen. Bra direktreklam är exempelvis IKEA-katalogen som har lyckats med konststycket att bli ett samlarobjekt. Pizzerior med hemkörning som delar ut menyer med fasta priser. De menyerna hamnar ofta på kylskåpet. Tidskrifter som efter noggrann marknadsundersökning skickar ut fördelaktiga prenumerationsuppgifter till presumtiva kunder. Livsmedelsbutiker och tekniklager som skickar ut sitt blad varje vecka. Vi sneglar på det för kanske är det just denna vecka som det är erbjudande på den där datorn eller oxfilén vi hade tänkt köpa i vilket fall. Kanske hittar man något annat man inte visste att man behövde.

direktreklam

Direktreklam är reklam riktad direkt till en specifik kundgrupp, utformad för att tilltala just denna kundgrupp och den når kundgruppen där den är som mest receptiv för budskapet. Det handlar om att få kunden att känna att de har möjlighet att göra ett klipp. Inte om att bombardera dem med allehanda skräp som företaget misslyckats att kränga.

relationsbyggande

Bra direktreklam förser kunderna med all information och överlåter sedan på dem att ta beslutet. Låter det osäkert? Men tänk såhär, kunderna bygger en relation med de olika företagen. De företag vars reklamblad sparas, de vars reklamblad man ögnar igenom och sedan kastar och de vars reklamblad åker direkt i papperskorgen. De sistnämnda har ingen information värd att spara.

information och igenkänning

Information och igenkänning är nyckeln till bra direktreklam. Eftersom kunden bygger en relation gäller det att ha en tydlig profil som de känner igen och ett sakligt innehåll som de anser värt att bevara för eftervärlden. Det gäller också att fånga deras uppmärksamhet innan man åker i papperskorgen.