mytisk identitet

Ägaren till en Harley Davidson köper inte en motorcykel lika lite som mac-entusiasten köper en dator. De köper en tillhörighet.

mytisk identitet

Tobaksproducenter, whiskeydestillerier, motorcykelfabrikörer, sportutrustningstillverkare och ost-och vinproducenter är exempel på industrier som ofta framgångsrikt lyckas med att etablera en mytisk identitet.

inval

Nya kunder introduceras till det specifika varumärket av gamla kunder, förutsatt att de har visat sig förtjänta av det. De blir som regel snabbt stamkunder och del av ett sällskap med samma märkespreferens. Ta exempelvis motorcykelklubbar eller vinprovarsällskap.

byta märke = landsförräderi

Att byta märke är lika med att träda ut ur klubben och kunder är ofta obenägna att begå vad som när det gäller Apple-fansen närmast är att likna vid landsförräderi. De här kunderna är lika trogna som medlemmarna i en religiös sekt.

företaget -> kult

mytisk identitet etablerar en kult kring företaget, en klubb som man som kund blir medlem i. Som företag får man kunder som gratis och ihärdigt marknadsför varumärket.