1873 kom Jules Vernes klassiker ”Jorden runt på 80 dagar” ut för första gången i bokform. Redan i december 1872 hade dock tidskriften Le Temps börjat publicera romanen i följetongsformat. Flertalet järnvägsbolag och rederier uppvaktade den hyllade författaren i hopp om ett omnämnade i följetongen. Idag är det kotym att produktplacera.
produktplaceringsverktyg
Produktplacering är ett enormt kraftfullt verktyg när det gäller att bygga företagets varumärke genom association och öka medvetenheten om varumärket.
sublim reklam
Produktplacering är ett relativt sublimt sätt att marknadsföra en produkt. Du har säkert sätt filmer där folk dricker Coca-cola, röker Marlboro eller använder ett visst sportutrustningsmärke. Detta är produktplacering. Tanken är att kunden ser sin favoritkaraktär använda produkter av ett specifikt märke och blir påverkad att själv välja samma märke. Människor idag är dock mycket medvetna om produktplacering. De möter den överallt, såväl på film som i tv-sända sportevenmang.
kontrakt med kunden
Som företag har man ett kontrakt med åskådaren – företaget får visa sina produkter i deras underhållning på villkor att det inte förstör underhållningen för dem. Kunderna vet att det är fråga om produktplacering. Att idiotförklara kunden genom att försöka ge sken av att vara något annat än produktplacering kan förstöra ett varumärke. Företaget uppfattas som oseriöst och osäkert vad gäller kvaliteten på sina egna produkter. Produktplacering är emellertid ett effektivt sätt att öka försäljning om det görs snyggt.
produktplaceringsmedium
Man produktplacerar idag i böcker, filmer, tv-serier, radioprogram, spel, netcasts, bloggar, tidningar osv… Dels produktplacerar företag i andras alster med kreatörens bistånd, dels skapar de själva exempelvis spel för att lansera en specifik produkt. Företag produktplacerar också genom att låta till exempel en regissör använda företaget eller någon produkt som förlaga för en fiktiv motsvarighet. East India Trading Company i filmtrilogin ”Pirates of the Caribbean” är ett fiktivt handelsbolag baserat på det legendariska East India Company som var verksamt 1600-1858. Genom att skapa ett fiktivt alterego kan regissören ta sig större friheter och historien tjänar på det. Av fantasy-fans är produktplacering många gånger ett uppskattat inslag. Verklighetsanknytningen gör historien än mer trovärdig.