En smart förpackning talar om att denna produkt är en kvalitetsprodukt. Den talar om att produkten är värd att skyddas och… värd att betala mycket pengar för. Den talar om att företaget som säljer den är kvalitetsmedvetet och tror på sina produkter/tjänster.
En smart förpackning sparar folk för att använda till annat.
designade material
Den gamla gistna trälådan som användes för att transportera bitsocker och tvättpulver från fabriken till butiken, käcka reklamposters från 40-talet, glasflaskorna som används till ljusstakar, den fina tvålasken i vilken barn förvarar sina värdesaker, omslagspappret från butiken som sparas år efter år – de här bruksföremålen är designade material. De fyller tre viktiga funktioner:
kvalitet
Den första funktionen är skydd och förmedlar kvalitet. Det designade materialet är utformat för att skydda den egentliga varan från slitage under transport. Kunden utgår ifrån att kvaliteten på det skyddande materialet är en direkt indikator på kvaliteten hos den egentliga varan och däröver en indikator på företagets egen standard. Ju bättre material som används för att skydda varan, desto mer värdefull och kvalitativ antas produkten vara.
prissättning
Den andra funktionen är presentation och är avgörande för prissättningen. Vi betalar villigt ett högre pris för en snyggt förpackad vara. Varför? Därför att som kund utgår vi från att det måste vara något alldeles speciellt med en vara som företaget har gjort sig sådant besvär att presentera. Det är logiskt. Omvänt är det enda sättet att få rätt pris för en produkt som till det yttre ser helt ordinär ut men som det är något speciellt med, att låta förpackningen signalera det speciella.
varumärke
Den tredje funktionen är funktionalitet och central vad gäller varumärkesbyggande. De flesta av oss är inte oförskämt rika och vi har inte chaufförer som skjutsar hem alla tjusiga askar efter vår dagliga shoppingrunda. Om vi köper en tvål i en fin ask, sparar vi ofta även asken. Vi använder den till förvaring, ger bort en present i den och senare gör vi om den till säng i dockskåpet. Vem vet, om ett trettiotal år kanske just den asken är en eftersökt antikvitet som vi kan sälja dyrt.
Det är bra exposition.