gerillamarknadsföring

Konceptet Guerilla Marketing myntades och utvecklades av Jay Conrad Levinson på 80-talet. Metoden går ut på att marknadsföra ett varumärke med tid, energi och kreativitet som resurs snarare än pengar. Det är förtjänsten vi mäter med gerillamarknadsföring och inte försäljningssiffrorna.

gerillamarknadsföring

Varje kampanj är unik inom gerillamarknadsföring. Metodens styrka är originalitet.

”Don’t imitate. Innovate”

– Hugo Man/Woman kampanj, Hugo Boss 1999

Gerillamarknadsföring bygger på okonventionella och innovativa kampanjer som genom att plötsligt uppträda på en oförberedd marknad framkallar engagerande och tankeväckande idéer hos de presumtiva kunderna.

viral ryktesspridning

En lyckad kampanj ger i sin tur upphov till så kallad viral ryktesspridning, dvs när ett rykte sprider sig som ett virus. En väl planerad och genomförd gerillamarknadsföringskampanj bryter folks vardag. Ryktet om ett uppmärksammat event sprids över exempelvis internet av uppskattande användare och får ofta efterföljare i form av privatpersoner som kopierar eventet och håller kampanjen vid liv.

det moderna företaget

Rätt planerade och genomförda är gerillamarknadsföringskampanjer något av det mest effektiva som idag finns i marknadsföringsväg. Gerillamarknadsföring ger intrycket av ett modernt och kreativt företag som tror på sina produkter/tjänster och vågar satsa offensivt.

exempel på gerillamarknadsföring
”thriller”

Den 8 juli 2009 inbjöd den svenska dansgruppen Bounce och koreograferade ett stort antal människor att delta i ett framträdande av Thriller på Sergels Torg för att uppmärksamma superstjärnan Michael Jacksons bortgång. Klippet fick ett enormt genomslag bland annat på youtube. Dansgrupper i flera länder tog konceptet som en utmaning och genomförde liknande uppträdande i sina egna huvudstäder.

”frozen grand central”

Improveverywhere bygger på ett liknande koncept med bland annat Frozen Grand Central, då 207 personer frös sina positioner i New Yorks Grand Central Station vid exakt samma tidpunkt.

volkswagens pianotrappa

Ett annat skönt exempel i Sverige; pianotrappan vid T-baneuppgången Odenplan som Volkswagen lät bygga med idén att glädje är det lättaste sättet att få folk att ändra sitt beteende.

gula sidorna, israel

I Israel bestämde sig Gula Sidorna för att bli landets viktigaste websajt för företagssökning. De tog fram ett gäng reklamskyltar som föreställde sökkategorier och som de sedan satte upp. Företagsgruppen Pizzerior fick exempelvis Gula Sidorna-skyltar i form av pizzabitar och Elektriker fick skyltar som flimrade. Kampanjen som hette ”When Billboards Come Alive” ökade sajttrafiken med 40% och annonseringen med 52%.

podcasting, itunes

Podcasting är en av de funktioner som Apple erbjuder via sin kostnadsfria programvara ITunes. Metoden gör det möjligt att publicera ljudfiler över internet och ljudfilerna, materialet, produceras av allt från kända TV-bolag som CBS och BBC till ideella nätverk. Det görs tillgängligt utan kostnad för prenumeranter. På det här sättet kan Apple med förhållandevis små investeringar erbjuda ett aldrig sinande och kontinuerligt växande bibliotek av för företaget i princip kostnadsfritt material som håller Apple och programvaran ITunes i framkanten. Varumärket upplevdes som frikostigt och innovativt. Den stora vinsten är dock förstås reklamen för ITunes Store som säljer ljudfiler och Apples hårdvara i form av bland andra Ipods.